2017. október 31., kedd

kreatívitás fejlesztése "óravázlat"

Fejlesztése? Inkább felszabadítása. A kreatívitás az van. Csak elnyomható. Kordába szorítjuk, elcsitítjuk, rendszabályozzuk.

*A kreatívitás jellemzői: rugalmasság, hajlékonyság, eredetiség
Kreálni, létrehozni, teremteni - isteni tulajdonság!

Kreatív folyamat 4 lépésből áll:
1. előkészítés = probléma felismerése, információgyűjtés
2. lappangás, a probléma "parlagon hever"
3. "aha" élmény, megvilágosodás, megoldást hozó, váratlan felismerés
4. igazolás, ellenőrzés

*Gondolkodási gátlások áttörése

ceruza -  Mire használhatjuk még íráson kívül?

"Egy előttünk tornyosuló, igen kiterjedt méretű fal másik oldalára kell rövid időn belül valahogyan átjutnunk, és ehhez nem áll rendelkezésre semmilyen segédeszköz. Kérdezni szabad. 
(A résztvevők nyilván mindenféle lehetőséget végigvesznek, ezek között egy sor igen bonyolult is felmerül. Miből van a fal? Milyen vastag? Milyen magas? Van-e kéznél létra? Van-e közelben fa? A talaj kikaparható-e alatta? Milyen kiterjedésű a fal? Folytathatnánk a sort, de bátran elhárítható minden igény, mert a legszimplább és egyben célhoz juttató kérdés merül fel a legritkábban, nevezetesen: van-e ajtó a falon? Van, és ez a megoldás!)"
Legtöbbször pont a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb megoldásra gondolunk legkésőbb.

"Ajándékozás céljából vásárolt, többször körbetekerhető nyakláncban váltakozva fehér és fekete gyöngyök sorakoznak egymás mellett. Utolsó pillanatban fedezzük csak fel, hogy egy helyen – nyilván véletlenül – három fekete gyöngy került egymás mellé, megbontva az egyenletes felépítést és lerontva az esztétikai összbenyomást. A gyöngysort nem akarjuk e szépséghibával átadni, a problémát tehát meg kell oldani. Becserélés nem lehetséges, újrafűzésre már nincs idő, mégis megoldást kell találni a váratlanul felmerülő problémára! De hogyan? 
(Az egymás melletti háromból két fekete gyöngy összetörésével juthatunk el a célhoz, mondjuk egy kemény tárgy, például egy kéznél lévő kapukulcs vagy egy darab kő segítségével.)" 
Ebben az esetben a látszólagos tönkretétel hoz megoldást. Ritkán keressük a rombolás továbbgondolásában a lehetőséget.

K: Fura Feri elhatározza, hogy ezentúl hétfőn, szerdán és pénteken mindig igazat mond, más napokon mindig hazudik. Egyszer ezt mondta: „Holnap igazat fogok mondani.” A hét melyik napján történt ez? 

V: Az állítás nem lehet igaz, mert akkor két egymást követő nap mondana igazat. Tehát hazudós napon kellett mondani, amikor a következő nap is hazudós. Tehát csak szombaton mondhatta.

K: Négy szenvedélyes játékos estétől reggelig játszott. Amikor reggel megszámolták a pénzüket, kiderült, hogy mindegyiknek 4-szer annyi pénze volt, mint a játék kezdetén. Hogyan lehetséges ez?

V: Nem szerencsejátékosok voltak, hanem egy négy tagú cigányzenekar. 

K: Egy keleti fejedelem így végrendelkezett: „Van két fiam. Mindegyiknek van egy lova. Az a kívánságom, hogy amint a szememet lehunytam, gyermekeim pattanjanak nyeregbe, és lovagolja-nak Szürakuszaiba. Amelyikük lova később ér be a városba, arra szálljon egész vagyonom.” A két fiú a végrendeletet olvasva tanácstalanul bámult egymásra, majd a fiatalabb fiú súgott valamit a másiknak, és néhány perc múlva a két testvér lóhalálában lovagolt ki a kapun. Mit súgott testvérének a kisebbik fiú? 

V: A végrendelet szerint nem a fiúknak, hanem a lovaknak kell később érkezniük. Ezért a kisebbik fiú a következőt súgta a bátyjának: „Váltsunk lovat!” 


Képzeld el, hogy Afrikában vagy. Kötéllel fellógattak egy fára úgy, hogy a kötél egyik végén te lógsz, a másik végét pedig egy cölöppel rögzítették a földbe. De jaj, a kötél másik vége alá egy égő gyertyát helyeztek el, alattad pedig egy oroszlán már csak arra vár, hogy elfogyaszthasson téged ebédre! Mit csinálsz?


(szülinapi dalt énekelsz, mire az oroszlán elfújja a gyertyát)






*Néhány fejtörő (papíron):






*Mozgásos feladat:

- Ide figyelj, Jeromos! Én most kimegyek a szobából, azon az ajtón! Te fogj kezet valakivel! Amikor visszajövök, én is kezet fogok ugyanazzal. Érted?
(Körülöttünk csend.)
- Nem értem.
- Kimegyek azon az ajtón... stb. Érted?
- Értem!
(Aki a párbeszéd alatt először megszólal, azzal fogsz kezet. Addig "nem értem", míg meg nem szólal valaki, mindkettőnk számára egyértelmű módon.)

*Papírlapra:

- Rajzolj L formákból!
Bármit, amit szeretnél! Emberalak, táj... a lényeg, hogy csak L formákból álljon. Az L forma szabadon torzítható, nyújtható, forgatható, szélesíthatő, és a szárai hosszát is megváltoztathatod kedvedre. A lényeg, h csak ezekből a formákból alkoss!

- Csoportos rajzolás
Fogjon mindenki más-más színű ceruzát, és a saját lapjára rajzoljon egy firkát! Add tovább a melletted ülőnek, és ő egészítse ki a firkádat úgy, h értelmes alak vagy figura jöjjön ki belőle!

*Rajzolj! 
Inspiráló sorozat a Netflix-en: Abstract - The Art of Design ITT

Füzetke 04:55 -től és 06:40-től.
(Plusz: 30:12-)

13 kör játék (saját fejlesztés, original miutunk)

1. Egészítsd ki a köröket! Bármilyen tárgy, élőlény lehet belőle!


 2. Egészítsd ki a köröket megint! Próbáld meg az elhelyezést is figyelembe venni, azt is beépíteni!


 3. Egészítsd ki a köröket megint! Próbáld meg az elhelyezést is figyelembe venni, azt is beépíteni! Mielőtt dolgozni kezdenél, csak nézd a lapot! Képzeld el, hogyan lehetne ebből egy egységes kép! Tájkép? Esetleg egy utcakép? Emberek vannak rajta? Mit csinálnak? Egy szobában vagyunk? Ki is egészítheted más tárgyakkal, de minden kört használj fel a rajzodban!

4. Egészítsd ki a köröket megint! Próbáld meg az elhelyezést és a méreteket is figyelembe venni, azt is beépíteni! 
Mielőtt dolgozni kezdenél, csak nézd a lapot! Képzeld el, hogyan lehetne ebből egy egységes kép! Tájkép? Esetleg egy utcakép? Emberek vannak rajta? Mit csinálnak? Egy szobában vagyunk? Ki is egészítheted más tárgyakkal, de minden kört használj fel a rajzodban!


*Agymasszázs - rejtett képek:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése