2015. január 2., péntek

káosz kontra rend

Új év, új kezdet. Igaz?

Pont megfelelő időzítéssel találtam rá erre a könyvre: Rend a lelke mindennek. 
Marie Kondo egy japán rendrakási tanácsadó, vagy mi. Kissé fanatikus, állítása szerint hatéves kora óta foglalkoztatja a rendrakás, tizenöt évesen minden nap sietett haza, h pakolhasson a házuk különböző helységeiben... hm. De ennek köszönhetően a téma komoly szakértője lett.

Én pedig az utóbbi hónapokban jutottam el oda, h nagyon elegem legyen. Káoszos lakásban nőttem fel - bocs, Anyu, de tényleg -, soha nem voltam képes valódi, letisztult, rendes környezetet teremteni magam körül. Emlékszem, amikor úgy döntöttem, a szélmalomharc helyett inkább elfogadom a kupit, és kész. Ha valami nem megy, legalább ne utáljam magam érte. Elkezdtem egyfajta szabadságként kezelni. Így maradt a rendetlenség - de aztán jött egy férj... aki viszont igényli/igényelné a rendet. Ciki. Probléma updatelve.
Döbbenetes volt felismernünk, mennyire másként látunk. Én egyszerűen nem látom meg, h ez vagy az elöl maradt, nem látok ott még kupit, ahol igazából már van.
De valahogy az évek során oda jutottam, h zavar, engem, saját magamat - a káosz. Hogy vágyom a RENDre. Vágyom átlátható, letisztult, nyugalmat árasztó lakótérre. És értem, érzem, ez hat ránk, befolyásolja az életünket. De a kiborulásnál - hogy én ezt mégis majd hogy - tovább nem jutottam.
Aztán jött a könyv, olvastam róla, gondoltam hátha van benne valami... Pedig nem vagyok az ilyen megmondós könyvek híve, de az elszántsággal keveredő elkeseredettség nagy úr. Megvettem. Szerintem jól tettem.

Nem mond nagyon újat, de aztán mintha mégis. Például, hogyha rendet raksz magad körül, akkor belül is rend lesz. Ha látod világosan, mire van szükséged, és mire nincs, és megszabadulsz, amitől meg kell, ezt a tárgyak után követik az életed dolgai is. Tiszta udvar - rendes házzal tiszta lélek, rendes élet jár. Persze ez azért nem ilyen rózsaszín, de értitek.
A rendrakás célja mi is - végső soron az életem élhetőbbé tétele, a saját boldogságom. Hogy úgy élhessek, ahogy az nekem jó.
Azt mondja, selejtezéssel kell kezdeni, de nem úgy. Ne onnan közelítsünk, mit kellene kidobni. A szempont az legyen, hogy olyan dolgokkal vegyem körbe magam, amikre rezonál a lelkem. Amiket szeretek. Akkor lesz nekem otthon lennem. Ahogy körülnéztem itthon, realizáltam, hogy megdöbbentően kevés a tárgyaim közül az, amit én akartam, rólam szól, szeretem. Jó példa erre, hogy egészen tavalyig a nászajándékba kapott étkészletet használtuk - ez tíz év. De - sose tetszett. Mondhatni utáltam. Ízléstelen, virágos tányérok.
Aztán egyszerűen csak ráeszméltem, hogy én ezt az étkészletet lecserélhetem. Hihetetlen könnyűséget éreztem, amikor csomagoltam össze őket (egy családsegítőben örültek nekik...). És megvettem így tíz év után az egyszínű, matt, barna sajátot. Ami végre igazán az enyém.

Szóval lelkesítőek a japán fanatista gondolatai, egész izgatott lettem. Meglátjuk, mire jutunk egymással.

6 megjegyzés:

  1. Timi, ha megy a rendrakás, rend megtartás, add kölcsön a könyvet!:-) Tényleg jó lenne egy letisztult, rendezett lakás, de annyi a cucc!És nálunk a gyerekek is gyüjtögetők, azaz ha hagyom őket, akkor ellep minket a kavics, műanyag palack, papírdoboz stb. kincsek. És akkor a saját dolgaimmal még nem is foglalkoztam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Muszáj sikersztorimnak lennie, különben eret vágok. :) Amúgy ismerem, nálunk három doboz van tele "kincsekkel"Őrület, mi minden elképzelhetetlen cucc. De tegnap M rendet vágott az íróasztalán, mert kapott egy lámpát, amit mondtam, h csak úgy használhat, ha nem egy dzsungel az asztala. És hozta a dolgokat: "Anya, ezt nem szereti a lelkem, dobjuk ki." :D

      Törlés
    2. Ezt elmondom Gergőnek is! Ő mindenhez ragaszkodik, néha rosszabb, mint én! A lányok, na azok még gerinél is túltesznek. nagyon határozottnak kell lennem, mit hozhatunk be a lakásba és mt nem. Mert ami bekerül...:-) Józsi az egyetlen, aki tud szelektálni, ő viszont mindent kidobna, mondván nem az övé, neki nem sokat számít. Na, de ha lesz erőm, nekiállok, és hajrááááá!

      Törlés
  2. Tyuuuuu. Jol hangzik. :-) Felteszem a "Konyvek amiket kineztem magamnak" listamra. :-)
    De ha mar rendrol van szo, elsejen azzal kezdtuk az uj evet h kipucoltuk a lakast. Ablak torles, szekreny tetejenek lemosasa, ruhak rendezese, az osszes szennyes kimosasa-ures a kosar, matracok kiporszivozasa-szelloztetese... Mindeeeeen. Olyan klassz erzes volt tegnap este mire befejeztuk h ihaj. :-)
    Irsz majd meg a konyvrol?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Wow, nagyon jól hangzik!!! Én abban bízom, h ha majd szép, átlátható rend lesz (ááámen, áááámen), akkor a takarítás is könnyebben megy majd.
      Igen, tervezem, h írok, ahogy olvasom tovább!

      Törlés
  3. Ez nagyon tetszik, ez a szeretem-válogatás :)
    A lakasfelújítás kapcsán nálunk sincs menekvés, szortírozunk, takarítunk, helyet csinálunk, rendszerezünk, és abban bízunk, hogy utána mindenkinek könnyebb lesz....

    VálaszTörlés