2014. október 15., szerda

művészet

Művészeti oktatás - Embernevelés

Apagyi Mária zongora-, művésztanár, és Lantos Ferenc képzőművész, tanár előadássorozata a Bartók Emlékházban, II. kerület.
(honlapjuk)

Szívből ajánlom, a sorozat első része futott még csak le! Pécsi otthontanulós barátoktól hallottam róluk, és a Pécsi Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskolájukról. Annyira tetszik a hozzáállásuk, h már komolyan a Pécsre költözésben kezdtem gondolkodni. Kincs egy ilyen iskola, ilyen emberekkel.

Ezen az alkalmon csak a hölgy beszélt, aki mellesleg egy sugárzó asszony, és kapásból tegezésre hívott, amikor odamentem beszélgetni hozzá. Nagyon közvetlen volt, tisztaság és derű árad belőle.

Úgy fogalmazott, h a tanítás művészet, ahol az alkotó cél az ember, a műremek. Az, h milyen emberré válunk, nagyban függ a művészeti neveléstől, hisz a művészet felemel, erőt, hitet ad, segít, h megleljük a feladatunkat a világban.
Aztán kibontotta Bartók Béla egy gondolatát, miszerint "Mi a természet nyomán alkotunk." A természetben látható szimmetriára, teremtett rendre hozott példákat - én is gyűjtöttem képeket a gyerekeknek:








Hallgattuk a természet hangjait is, az azokban található rendet: a tenger zúgása, a szél, az eső kopogása, bagoly hangja, békakuruttyolás, emberi szívdobogás.

Ami lenyűgözött - meghallgattuk Szőke Péter ornitológus tudományos munkáját, aminek során madárhangokat lassított le sokszorosan (azt hiszem 64-szeres lassítás a végső), és hallható skálák, dallamok, szabályos motívumok váltak felfedezhetővé. Aztán az egyik madárdallamot feldúdolta, felvette, és felgyorsította, aminek hatására létrejött az ember madárcsicsergése! Nagyon tetszett!

A művészet a rend elérésére való elhivatottság. "Őrizd meg a rendet, és a rend megőriz Téged!"

Na és következik a lényeg!
A személyiség fejlesztése a művészeti nevelésben:
- improvizáció, kreatív alkotás, a saját művészeti nyelv használata (mint a nyelvben a beszéd)
- interpretáló készség, komponálás (mint az írás)
- a mű bemutatása, tolmácsolása (mint az olvasás)

A kreatív személyiségnek meg kell tudnia szólalni a saját nyelvén!
Tudjon kezdeni valamit a hangszeren a saját gondolataival!

A kisgyerekeket már a zenetanulás kezdetén improvizálásra és komponálásra buzdítják. Mutatott gyerekrajzokat, sose az ábrázolásról szólt, sokkal inkább pl a különböző elemek használatának kitapasztalásáról, amikor pontokból, vonalakból, foltokból, azok erősségének, méretének, tónusának váltakozásából áll össze a kép.

Lantos Ferenc: Balaton



Mit tudsz kezdeni egy ponttal?
Elkövetkező rajzóráink nem hiszem, h az elvárt, valósághű emberábrázolás irányába fognak mozdulni...

"Köztudott, hogy zongorát nem csak a kivételesen tehetséges gyerekek tanulnak, viszont a zenetanulás öröme egyaránt fontos lenne mindenki számára. Ha nem az idomítás, hanem a felfedezés, a létrehozás kerül előtérbe az órán, akkor talán sikerül a kíváncsiságot, az érdeklődést felkelteni, ami örömet jelent." (Apagyi Mária)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése